Boekenlijst

Men vraagt mij nog wel eens welke boeken interessant zijn om te lezen (professioneel gezien), vandaar dat ik hier een lijstje van mijn persoonlijke toppers heb geplaatst:


Nooitaf“NOOIT AF ” door Martijn Aslander en Erwin Witteveen

Als co-Founder van Permanent Beta (continue ontwikkeling / nooit af) is dit voor mij hét meest relevante boek van het moment.

Overigens ook als ik Permanent Beta niet had opgezet of zou kennen  was ik waarschijnlijk tot deze aanbeveling gekomen.

Nooit Af’ gaat over wat er gebeurt nu iedereen vrij kan publiceren, dupliceren en produceren en wat de impact is op de maatschappij en economie als mensen dit niet alleen om financiële redenen doen, maar ook om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Dit levert ongekende mogelijkheden op die bovendien voortdurend groter en beter worden. Er is helemaal geen tijd meer voor blijvende oplossingen.

Burgers, bedrijven en organisaties moeten leren het Nooit Af-principe te omarmen. We moeten onze zaken regelen met oplossingen die juist tijdelijk zijn, zodat we ons voortdurend kunnen aanpassen en verbeteren. Dit vereist een totaal nieuwe kijk op de fundamenten van ons leven: werk, school, wonen, relaties, overheidstaken, management en wetgeving. Nooit Af zet de eerste stap.

Trots op de beweging die we in gang hebben gezet, en trots op Martijn en Erwin om dit fantastische boek!


EXPONENTIELE ORGANISATIES“EXPONENTIELE ORGANISATIES” DOOR YURI VAN GEEST EN SALIM ISMAIL

Een must read voor ceo’s, ondernemers en beleidsmakers die niet alleen de noodzaak voor verandering zien, maar daar ook mee aan de slag willen.

In een tijd waarin ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen, is een nieuw soort business opgestaan: de Exponentiële Organisatie. Deze bedrijven zijn in staat een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dankzij de integrale toepassing van onder andere communities, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Zij laten de traditionele lineaire bedrijven ver achter zich.

Salem Ismail, Yuri van Geest en Mike Malone onderzochten honderden startups en tientallen ceo’s van de snelstgroeiende organisaties, van Airbnb, Netflix, Tesla en Waze tot Arianna Huffington, Tim O’Reilly en Chris Anderson. In dit boek brengen ze de ontwikkelingen op organisatie- en technologisch gebied in kaart en komen met een raamwerk van interne en externe factoren waarmee elke organisatie, of het nou om een startup of een multi-national gaat, een Exponentiële Organisatie kan worden.

Ik heb het genoegen Yuri persoonlijk te kennen en kan je melden dat 10 dagen met Yuri in Silicon Valley zitten heel boeiend maar ook een beetje vermoeiend is :).


Abundance“ABUNDANCE” DOOR PETER H. DIAMANDIS EN STEVEN KOTLER

De mensheid is geprogrammeerd om slecht nieuws eerder te registreren dan goed nieuws. “if it bleeds, it leads” is een gevleugelde uitspraak in de krantenwereld. In dit ongelofelijk indrukwekkende boek geven Peter Diamandis en Steven Kotler een inkijk in een toekomst van overvloed. Nadat ze aan de hand van cijfers laten zien dat de wereld steeds beter voor haar inwoners is geworden in de afgelopen decennia, geven ze een positieve blik op de toekomst die uitgebreid onderbouwd wordt aan de hand van talrijke cases van technologische ontwikkelingen en maatschappelijke verschuivingen.

Mocht je één boek kiezen uit mijn lijst, lees dan deze!



kelly“NEW RULES FOR THE NEW ECONOMY” DOOR KEVIN KELLY

Kevin Kelly, mede oprichter van ‘Wired’ en persoonlijke held van mij schreef dit boek in 1999(!). Lees het nu en je vraagt je niet af óf de man een glazen bol heeft, maar vooral van welk merk hij de glazen bol heeft ;).

Als je denkt dat wij in control zijn, lees dan ook “What technology wants” van Kevin Kelly….


risky“RISKY IS THE NEW SAFE” DOOR RANDY GAGE

Provocerend, expliciet, boeiend en vooral heel raak. In de genetwerkte wereld werken zaken nu eenmaal heel anders dan we eerst deden, of zoals je ze wellicht geleerd hebt. Dit boek geeft helder beeld waarom ‘op safe spelen’ misschien wel het riskante is dat je nu kan doen. Tevens biedt het een handleiding voor denk en doe richtingen die waarschijnlijk wél relevant zullen zijn.

Weer zo een met een titel die alles zegt, schiet jezelf maar in de voet voordat iemand anders jou in je achterhoofd schiet…


4hour“THE FOUR HOUR WORKWEEK” DOOR THIMOTHY FERRIS

Vraag Timothy Ferriss wat hij doet en de kans is groot dat u als antwoord krijgt: skiën in de Andes, duiken in Panama of tangodansen in Buenos Aires. De afgelopen vijf jaar bestudeerde Tim Ferriss de geheimen van de nieuwe rijken een snel groeiende elite die het achterhaalde idee van ‘eerst werken, dan leven’ heeft ingeruild voor een luxueus leven in het hier en nu. Niet geld stelt u daartoe in staat, maar de nieuwe economische grootheden tijd en mobiliteit.

Dit boek gaf me het inzicht dat toegang vele malen interessanter is dan bezit. Echte rijkdom is vrijheid!


lean“LEAN START-UP” DOOR ERIC RIES

Niet alleen voor start-ups een ‘must read’. Eric is niet alleen de grondlegger van het lean start-up gedachtengoed, met dit boek heeft hij ook het absolute standaard werk geschreven over deze methodiek. Wil jij meer weten of ‘validated learning’, ‘feedback loops’, ‘Pivot or persevere’ maar vooral waarom het juist nu zo verdomd belangrijk is om te denken>doen>denken>doen, etc in plaats van 18 maanden denken en dan 18 maanden doen? Lezen met je donder!

Basis kennis, need to know.


rework“REWORK” DOOR JASON FRIED &DAVID HEINEMEIER HANSSON

Fried en Hansson hanteren een eenvoudige bedrijfsfilosofie: hou het simpel, wees transparant en eerlijk. Met die filosofie in gedachten schreven ze dit boek: ‘Rework’ is een no-nonsenseboek voor deze tijd. Fried en Hansson bewijzen dat een bedrijf heel succesvol kan worden zonder mission statement, zonder eindeloze vergaderingen, en met medewerkers die gewoon aan het einde van de dag naar huis gaan, in plaats van twaalf tot veertien uur op kantoor te zitten. In deze tijd is een goed idee meer waard is dan een duur consultancyrapport, informatie moet je delen, en naar je klant moet je luisteren.

lees deze in het Engels, de krachtige en waardevolle oneliners komen zo veel beter ‘binnen’.


love“LOVE IS THE KILLER APP” DOOR TIM SANDERS

Vraag je je af wat het volgende ultieme product zal worden? Wil je weten hoe je jouw waarde kan handhaven en verhogen in deze razendsnel veranderende tijden? Vraag je je af hoe het woord liefde zelfs in de context van het zakendoen gebruikt kan worden? In plaats van je dit alles af te vragen kan je beter dit boek lezen en er achter komen hoe je een aardig, slim succesvol persoon kan worden in zowel je werkzame als privé-leven.

Wat je allemaal niet kan bereiken door een beetje lief te zijn (let op de nl vertaling is tenenkrommend)!


steal“STEAL LIKE AN ARTIST” DOOR AUSTIN KLEON

‘Lichtvoetig, leuk en…angstaanjagend. Want dit boek ontmaskert ons allemaal.’ – Seth Godin

Inspirerend, hip, origineel, praktisch en humoristisch: een creativiteitsboek zoals je er nooit eerder een zag.

Austin Kleon brengt in deze New York Times-bestseller tien verrassende inzichten die elke young potential uit het hoofd zou moeten leren.

Ook wel eens bang niet origineel genoeg te zijn? Op zoek naar inspiratie en kan je wel wat hulp gebruiken? Lees deze lekkere snack in een uurtje uit!


purplecow“PURPLE COW” DOOR SETH GODIN

Of je bent een Paarse Koe, of je bent het niet.

Of je bent buitengewoon, of je bent onzichtbaar.

Maak je keuze.

Je kunt het beter onder ogen zien. De P’s waar marketeers mee werken – prijs, promotie, publiciteit om er een paar te noemen – werken niet meer. Aan het lijstje moet één bijzondere P worden toegevoegd: de Paarse Koe.

Koeien zijn saai, zeker als je er een paar hebt gezien. Maar een paarse koe, dat zou bijzonder zijn. Paarse Koe beschrijft iets fenomenaals, spannends en ongelooflijks dat tegen onze intuïtie ingaat. Elke dag komen consumenten in aanraking met zoveel saaie dingen – veel zwart-wit koeien – dat je zeker weet dat ze een paarse koe nooit zullen vergeten. En het is geen marketingpraat die je op je product of dienst kunt plakken. Het zit er al in. De Paarse Koe is ingebouwd of hij is er niet.

Fijn voor de excentriekere types onder ons, zeer nuttig voor alle accountants, bankiers en consultants die we niet meer uit elkaar kunnen houden.


influence“6 PRINCIPLES OF INFLUENCE AND PERSUASION” DOOR DR. ROBERT CIALDINI

Welke mechanismen zorgen ervoor dat u ‘ja’ zegt tegen aanbiedingen waar u eigenlijk niet op zit te wachten? Welke technieken gebruiken verkopers en anderen die iets van u gedaan willen krijgen? En hoe kunt u deze technieken zelf toepassen?

Aan de hand van boeiende theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden laat Robert Cialdini in deze internationale bestseller zien hoe beïnvloeding werkt. De auteur ging daarvoor drie jaar ‘undercover’ bij autodealers, fondsenwervers, reclamemakers en telemarketeers. Daar ontdekte hij dat het geheim van succesvol overtuigen in zes eenvoudige principes schuilt: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.

Dit boek geeft niet alleen inzicht in de wetenschap van het beïnvloeden, het wapent je ook tegen diegenen die het inzetten als manipulatiemiddel


long tail ”THE LONG TAIL” DOOR CHRIS ANDERSON

Internet is onze businessmodellen aan het veranderen. De onbeperkte (schap)ruimte en de onafhankelijkheid van tijd en plaats zorgen ervoor dat het aanbod op het web ongekend rijk is. En vanwege de goede doorzoekbaarheid ook nog eens voor iedereen beschikbaar. Dit enorme aanbod creëert zijn eigen vraag, en maakt ‘voor elk wat wils’ een realiteit. Al die niches bestonden al, maar met de komst van internet zijn de kosten om ze te bereiken gedaald en dat maakt ze tot een economische kracht.

Vergeet het Pareto principe, denk in de onbeperkte ‘schapruimte’ die internet te bieden heeft!


getcontent“GET CONTENT, GET CUSTOMERS” DOOR JOE PULIZZI & NEWT BARRETT

De regels zijn veranderd in de wereld van de marketing. In plaats van geschreeuw over de superioriteit van producten willen consumenten tegenwoordig waardevolle content die hun leven kan verbeteren. ‘Get Content Get Customers’ laat zien hoe u die waardevolle content ontwikkelt en hoe u deze bij uw klanten krijgt.

Connect to customers with compelling content! The rules of marketing have changed. Instead of loud claims of product superiority, what customers really want is valuable content that will improve their lives. Get Content Get Customers explains how to develop compelling content and seamlessly deliver it to customers– without interrupting their lives. It’s the new way of marketing, and it’s the only way to build a loyal, engaged customer base.

Voor Internative (samen met David Meerman Scott) de grootste inspiratiebron voor onze Contentmarketing Methodiek


Easycratie-Aslander_Witteveen“EASYCRATIE” DOOR MARTIJN ASLANDER & ERWIN WITTEVEEN

In grote, logge organisaties heerst vaak een verstikkende bureaucratie, die het onmogelijk maakt om de grote vraagstukken op te lossen. Er zijn genoeg mensen die de oplossingen hebben, maar zij worden nog al te vaak belemmerd door regels,hierarchieen en een gebrek aan samenwerking. Dat moet en kan anders: vervang de bureaucratie door de easycratie!De easycratie is een netwerk van professionals, dat naast de traditionele bureaucratieen een steeds machtiger en invloedrijker bolwerk wordt. En dat uiteindelijk zelfs de bestaande bureaucratie zal dwingen ook easycratisch te worden.Easycratie roept op tot een nieuwe manier van werken, organiseren en samenwerken die dwars door bestaande organisatiestructuren heen gaat.

Rostip: Typ op Vimeo.com Martijn Aslander in, en geniet van zijn scherpe, soms grappige, maar altijd vernieuwende  lifehacking ideeën. 


dont-make-me-think“DON’T MAKE ME THINK” DOOR STEVE KRUG

Eindelijk is deze usability-bijbel in het Nederlands beschikbaar! Duizenden zo niet tienduizenden webbouwers, -schrijvers en -marketeers over de hele wereld kennen het boek en zijn er laaiend enthousiast over. Zo enthousiast dat ze er in hun dagelijks werk continu rekening mee houden. ‘Don’t make me think ‘is immers het criterium om een website te beoordelen: zodra een gebruiker ook maar een seconde moet nadenken als hij op een site zit, heb je als webbouwer iets fout gedaan! Het risico dat die potentiële klant je site verlaat, is dan namelijk levensgroot. En dat risico wil geen enkele webbouwer lopen!

Nog altijd het standaard werk over web usability, de titel begrijpen is het boek begrijpen.